BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 12, 2008

Trip: Bali

-Bali-

Last month 15-18 November 2008, aku g Bali, just have a trip. I put a big expectation on dat place. But sesampai jer kat sana kecewa aku. But ader la kenangan yg manis kat sana. Tapi aku taknak cerita kenangan manis aku sana. Sebab banyak yg tak manis dari yang pahit dan yang masam.

Sorry to say, ini dari pengalaman dan pemerhatiana ku sendiri. Orang kat sana tak friendly dan tak ramah macam org kita. Prinsip org kat sana ‘what u give u gat back’. Kalo dia tak dapat apa yg dia nak dia akan kutuk kita. Contoh peniaga kat sana, mulut manis maser jual barang. But when kita refuse nak beli, dia akan kutuk. You guys nak tau da ‘sweet’ words kuar dari makcik,pakcik sana bila kita tak belil barang dia? ‘org-org melaysia nie kedekut’ Ape dia hengat kita kat mesia nie kaya raya ker?

Satu lagi part makan. Kalo korang bukan muslim sejati takper (harap-harap la tidak). Da worst incident aku dan mmber aku hampir nak temakan ‘daging babi’ pergh…sedap siot dia wat daging goreng gan ‘bergedel’. Tak pernah aku terbayang yang babi tu dalam pingan. Selalunya aku nampak daging tu tergantung kat restoran sahabat cina kita jer. But now depan aku dalam pingan. Satu lagi yg aku nampak adalah pemahaman mereka yg muslim kat sana. Pada mereka, babi itu tidak boleh dimakan haram. Tapi menggunakan bekas, menghidangkannya bersebelahan atau bersama makanan lain itu tak apa. Lagi satu ada restoran yang tunjukkan logo halal, tapi menghidangkan produk babi. Can u guys imagine that?

Yes…kita selalu tengok pantai dia cantik dan ramai org g sana. Dari pengamatan aku, Pantai kat sana samer jer gan pantai kat mesia (malah lebih cantik) dari segi kedudukan dan juga suasananyer. Tapi kelebihan diaorg adalah ombak yang boleh membuatkan mereka bermain ‘papan luncur’ (surfing ). Dari segi kebersihan pantai, kita lagi cantik. Lagi satu yg tak menarik adalah…kehadiran ‘kubur-kubur’ mereka yg bersepah kat pantai tu. Lagi satu aku tak sker gan cara mereka mengexplotasikan binatang tok menarik kedatangan pelancong. Contoh, kita kalo kat mesia penyu adalah binatang yang hanya dipamer tapi tak boleh disentuh oleh pengunjung. Dan penyu kita tak kurung. Kat sana mereka kurung penyu banyak-banyak (sesekehati jer). Kalo kat pulau2 negara kita, dekat dengan pantai kita akan dapat tengok ikan yang banyak dan coral yang warna warni (cth pulau tioman), tapi kat sana dia bagi kita roti tok bagi ikan makan, tapi yg datang 3-2 ekor je. Coral diaorag banyak dah mati, ader satu kaler jer kelabu!

Dekat sana lebih banyak kuil dari rumah. Mengikut kepercayaan mereka, tiap satu rumah dan kedai mesti ader satu kuil, satu family perlu ader kuil beso, kampong perlu ader kuil beso, satu puak perlu ader kuil beso. Korang imagine jer la…kat tempat aku mengigap (kuta beach) ada lebih dari 1000 umah. Lebih banyak kuil dari rumah. Rimas aku…

0 comments: