BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 13, 2010

GADOH

GADOH
Salam,
Rasanya sudah lama juga aku tak berbicara tenang filem. Kali nie aku nak bercakap tentang sebuah karya bebas. Atau orang sekarang akan cakap filem indie. Mungkin ada ramai yang diluar sana sudah pun menonton filem ini, melalui medium yang pelbagai. Apa yang nyata karya ini tidak dibenarkan untuk tayangan umum. Ianya kerana menyentuh sensitivity kaum. Entah, kalau ditanya aku sendiri heran kenapa karya ini tidak dibenarkan untuk ditayangkan. Sedangkan ia menyentuh banyak hal yang selama ini menjadi isu tabu dalam masyarakat kita. Malah karya ini juga bercakap secara jujur. Bercakap tentang kebenaran yang selama ini ramai orang takut untuk persoalkan.
Aku bukan Melayu yang liberal atau juga Melayu yang secular. Jika ditanya pendapat peribadi aku sendiri mengakui tentang hal sama dalam karya ini. Kenapa harus orang Cina menguasai kekayaan dan juga ekonomi, dan kenapa melayu harus menjadi orang kelas kedua dalam hal ekonomi. Dan kenapa orang india menjadi orang kelas ketiga, sepertinya dipinggirkan. Orang cina sudah mengaut semua keuntungan, tapi kenapa masih merebut hak orang melayu. Kenapa orang cina perlu menguasai segalanya, dan kenapa kita orang melayu harus mengikut telunjuk mereka. Dan sering kali isu ini menjadi topic yang perlu diperdebatkan sehingga mengheret pergaduhan perkauman. Pada aku semua ini perlukan persefahaman. Orang cina baik orang india harus faham tentang kedudukan mereka. Mereka diberi taraf kerakyatan, dan mereka diberi kebebasan yang sama seperti orang melayu. Dari segi social mahupun agama. Dan mereka tidak boleh manafikan hak orang melayu, tantang risda, felda, tentang subsidi, tentang royalty, tentang rizab melayu. Kerana ini adalah satu system pertahanan untuk mengekalkan melayu terus wujud. Satu fakta yang perlu mereka sedar adalah melayu merupakan penduduk asal tanah ini. Jadi kenapa perlu mintak lebih dari tuan tanah. Kami bukan tuan tanah kedaung. Tapi kami beri apa yang sepatutnya diberikan. Dan jangan minta yang lebih dari yang sepatutnya. Bagi yang melayu pada nama yang berjuang kononnya untuk kesamarataan dengan bangsa lain, bukalah mata. Ingat senang ker Dato Onn dulu nak fkirkan tentang hak orang melayu nie? Untuk apa dia fikirkan semua ini.
Karya ini jujur. Pengkarya sebenarnya memperlihatkan sebenarnya berpunca dari system pendidikan kita sendiri. Kita yang tidak pernah nak mengajar akan anak-anak kita tentang persefahaman ini. Mangajar generasi muda kini tentang menghormati hak orang lain. Kami melayu berlaku adil. Dimana adil itu bermaksud meletakan sesuatu itu benar pada tempatnya. Dalam karya ini, kita diperlihatkan bagaimana generasi muda ini berfikir. Darimana punca dan bagaimana untuk mengatasi semua ini. Kalau dilihat dari karya ini, walau dalam situasi bagimanapun melayu tetap akan menjadi pemimpin. Tapi secara sinisnya ia juga memperlihatkan melayu itu walau sudah menjadi pemimpin masih tidak punya peganggan dan masih jua mengikut telunjuk orang lain. Satu perkara lagi yang perlu kita akui, bukan orang cina atau india yang menjahanamkan atau yang menjatuhkan orang melayu, tetapi orang melayu itu sendiri. Malah dalam sejarahnya juga sudah terbukti begitu. Untuk hidup, orang cina terpaksa berusaha untuk mencapai taraf kehidupan yang mereka inginkan. Dan kita orang melayu untuk mendapat taraf hidup yang mewah perlu menjadi barua pad orang lain, atau menjatuhkan melayu dulu. Lebih suak dengan benda kerja yang mudah tanpa perlu berusaha. Dan kita memandang orang cina mengaut semuanya, sedangkan kita ini hidup hanya bersandarkan kepada ‘tongkat emas’. Bila tongkat ditarik balik meraung meraba mencari kehidupan. Dan jari sudah semestinya menunding pada bangsa lain. Pendek kata ‘malas’ nak berusaha. Buka mata kita kenapa orang cina yang tidak punya kelebihan boleh menguasai ekonomi dan juga boleh hidup mewah. Dan buka mata kenapa TUAN TANAH macam kita nie hidup merempat di tanah air sendiri? Cuba belajar untuk tidak menyalahkan orang lain, dan belajar menyalahkan diri sendiri dulu.

0 comments: