BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 13, 2010

MENCARI

Mencari barang yang hilang mungkin mudah, mungkin jua gampang. Tapi bagaimana pula dengan halnya mencari ‘cinta’ atau mencari ‘diri sendiri’? seumur hidup Sperm hanya mengahambakan diri untuk mencari siapa Sperm, dan dimana mana cinta. Saban saat Sperm meneroka tiap ruang dalam hidup ini. Tiap inci kehidupan Sperm mencari dimana cinta Sperm tersembunyi. Siapa dia, dimana dia, darimana dia datang. Segalanya…tapi Sperm masih jua tidak bertemu. Sperm kian letih....keletihan mencari dua perkara, dua benda yang Sperm sendiri tidak tahu hendak dimula dimana.
Sperm hanya ingin manjadi diri Sperm sendiri, Sperm hanya ingin manjadi Sperm. Sperm hanya ingin mereka menerima Sperm seadanya. Sperm hanya ingin mereka faham Sperm sejujurnya. Sperm hanya ingin mereka melihat Sperm setelusnya. Kenapa Sperm hanya mampu menyimpan dan hanya mampu meyembunyikan. Tapi tidak mampu untuk meluah dan tidak mampu meceritakannya? Tiap sudut dalam hati Sperm kini kian mejadi gelap. Kian meyuram, kian menyepi, kian menyendiri. Kesepian itu telah meragut kehidupan Sperm.
Sperm hanya ingin mereka menerima kesunyian sperm, sperm hanya ingin mereka menerima kesibukan sperm, sperm hanya ingin mereka menerima kegemaran sperm, sperm hanya ingin mereka menerima kerja yang sperm laksanakan. Adakah terlalu sukar untuk memahami kesibukan kerja sperm? Adakah terlalu sukar untuk memahami siapa sperm? Adakah hanya sperm sebagai lelaki yang harus berubah dan menerima ’perempuan’ seadanya? Adakah hanya sperm yang perlu menerima memahami ’perempuan’ seadanya dari kegemaran, dari kebencian, dari kehidupan dan segalanya? Adilkah memperlakukan lelaki seperti sperm yang sudah sedia terhidang didepan mata mereka sedia hilang dalam kesibukan melaksanakan tanggungjawab sperm?sperm hanya ingin mereka memberi ruang untuk itu dalam diri mereka. Tapi nyata kenapa hanya sperm, hanya lelaki yang perlu dipersalahkan? Adakah alasan perempuan insan yang lemah dan mereka punya hati yang mudah terusik perlu dijadikan benteng menghalalkan apa yang mereka tuduhkan terhadap lelaki seperti sperm? Adilkah itu?
Terlalu letih rasanya mencari, terlalu penat rasanya menyendiri. Mana mungkin dapat sperm tahan perasaan in saat melihat teman-teman bergembira bersama dengan keluarga yang dibina melihat zuriat yang berlari riang. Mana mungkin dapat sperm tahan naluri sperm dengan semua ini. Sperm jua ingin bahagia, sperm juga ingin gembira, dalam suasana yang sperm bina sendiri. Tapi kenapa ia masih belum sampai, kenapa ia masih belum tiba. Namun sperm manusia dan juga lelaki yang punya akal yang waras. Mungkin Tuhan ingin menguji sperm, mungkin juga belum tiba masanya untuk sperm kearah itu. Mungkin sperm perlu mengukuhkan diri sperm dulu. Membina keyakinan, membina diri, membina ketahanan dalaman. Sebelum sperm bisa mengalas dijemala sperm ini bergunung beban sebagai seorang lelaki yang membawa gelaran ‘Suami’ dan ‘Abah’.
‘aku mencintai mu kerana agamamu, andai kau melupakan agamamu, maka hilanglah cintaku terhadapmu’ Iman Nawawi.

0 comments: