BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, September 13, 2010

Kesepian Lebaran 2010

Malam raya pertama
Seperti malam raya tahun sebelumnya, mungkin juga sudah menjadi rutin barangkali. Aku membuat persiapan untuk raya. Dari isi ketupat, siang ayam, basuh ayam dan masak ayam. Etah kenapa aku tak merasa seriik sebelumnya. Tetiba hatiku rasa sunyi….rasanya kosong! Entahlah aku sendiri tak tahu apa sebabnya. Jadi tanpa suara aku siapka semua, dan aku tak tidur sampai la pagi raya. Aku memasak semua lauk tok kenduri dan tok raya sendirian. Diluarrumah, kerana aku rasa lebih tenang bersendirian. Sambil melaya perasaan yang kosong.


Raya pertama
Sepertimana yang telah aku jangkakan seminggu sebelum raya, malah aku pernah post dala fesuk aku pasal suasana raya tahun ni. Aku sendiri menjangkakan yang raya tahun ni tak akan seperti raya sebelumnya. Kerana aku tak nampak airmata dan juga senyuman dimata mereka. Raya tahun ni terlalu hambar rasanya. Tiasa keindahan, tiada senyuman. Andai saja dapat aku luahkan apa yang bersarang dalam benak fikiran aku wajtu ini alagkah bagusnya. Tapi sayang aku tak tahu macam mana aku nak terangkan dan tak tahu macam luahkan. Tak per la…mungkin aku dah terbiasa macam ny dari kecik mungkin. Allahuakbar…!!!!


Raya kedua
Buat kali yang keberapa entah, ‘dia’ bersuara lagi, suruh aku mencari ‘bintang timur’. Aku sepi tanpa jawapan. Kerana aku tak tahu apa yang harus aku berikan. Jawapan yang bagaimana perlu aku terjemahkan pada ‘dia’. Andai saja hati ini dapat bersuara langsung alangkah mudah.
Malam ni macam biasa, pergi ‘baraan’. Macam biasa semua mata akan terarah kepada aku. Entah apa sebabnya aku sendiri kurag pasti. Nak kata glamor, kat kampong tak la gkamor mana pon. Tapi bila ada peluang soalan sama pasti akan ditanya pada aku. Macam mana aku nak terangkan pada mereka?


Raya ketiga.
Seperti malam sebelumya, cumanya kali ini aku lebih sendirian. Dan aku hanya melayan diri sendiria. Asib baik jugak Are-Cha gan Are-Jim join skali. Cuma kali ni aku deberikan tugas utuk mewakili rombongan beri ucapan untuk setiap umah. Aku sendiri aku tak tahu apa yang aku merepek. Cuma aku Cuma berbahasa sepertimana yag sering aku lakukan dalam blog. Bahasa beritma dan berkias. Sebenarnya aku tujukan pd sesetengah org yang sering buat onar kat kampong aku. Terpulang la kali dia nak terima atau tak aku hanya semapaikan yang pada aku benar. Tapi itu tak mengembirakan aku pon. Perasaan masih sama seperti sebelumnya juga..

jadi apa yag dapat aku simpulkan, lebaran kali ini sunyi dan sepi....

0 comments: